Pagina's

donderdag 10 mei 2012

Productiviteit.

Vandaag heb ik een best wel productieve dag. Op de één of andere manier.

Gisteren had ik mijn eerste werkgroep van Groepsprocessen, een vak van sociale psychologie. 's Ochtends al best vroeg zelfs. Eigenlijk was het best nice, op het vroeg opstaan na. Met elf mensen (eigenlijk zestien, maar vijf kwamen niet opdagen) een onderzoeksvoorstel schrijven. In het kader van: jullie mogen een groepsproces erváren. Dus. Juist. Aanmodderen met z'n allen. Tamelijk vreemde ideeën kwamen voorbij - die daarom ook wel weer juist grappig waren. Doel van de opdracht is om een interventie te bedenken op een bestaand conflict. En omdat iedereen religieuze conflicten wel leuk vond werd besloten om het conflict tussen de katholieken en de protestanten in Ierland uit te werken. Ik vind het vet interessant, want vorig jaar volgde ik bij theologie/religiewetenschappen al een 'religie tussen conflict & dialoog vak' wat ik op de één of andere raadselachtige manier met best goede cijfers heb gehaald. En nu voelde ik me dus echt een beetje de expert (ghehe, heel dom) omdat ik literatuur heb over het onderwerp. Het enige waar ik nog een beetje over aan het nadenken ben is een onderzoek wat men wil gebruiken voor de interventie. Dat ging over een groep gelovigen en een groep niet gelovigen. Waarbij de gelovigen analytischer moesten denken waardoor ze 'minder geloofden' of althans 'dat geloof minder de overeenstemming met de anderen in de weg stond'. Een jongen zat mij heel blij te vertellen hoe dat artikel in elkaar zat (en hij werd chagrijnig omdat ik 'm in de rede viel, ik laat mensen inderdaad te vaak niet uitpraten, maar dat horen ze beleefd te accepteren in plaats van te zeggen: Je luistert niet! - ghehe). Anyway, ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden, want de niet-gelovige overtuiging is evenmin neutraal als de wel-gelovige - en daarom vind ik het een beetje stom om te stellen dat die overtuiging beter is en het daarom wenselijk is dat de gelovigen opschuiven naar de niet-gelovige positie (waarom niet andersom?). Ik suggereer niet dat mensen moeten geloven of iets - eigen keuze. Maar niet-gelovigen willen altijd graag geaccepteerd worden zoals ze zijn en ze worden best chagrijnig (degenen die ik ken dan voordat ik generaliseer) als je zou proberen ze te overtuigen. Gelovigen willen ook geaccepteerd worden en hebben hetzelfde idee bij overtuigd worden door iemand die er anders over denkt. En mijns inziens bereik je meer met het zoeken van datgene wat je al in overeenstemming hebt. En niet door één groep zich te laten aanpassen en de andere niet. Eigenlijk vind ik dat onderzoek dus gewoon niet heel redelijk, zelfs als het werkt. Vanuit niet-gelovige positie zou ik het toejuichen, maar vanuit mijn eigen wel-gelovige positie doe ik dat dus niet. (Maar ik ben de enige van die hele groep die wel gelooft dus is het tamelijk creepy om daar iets over te gaan zeggen). Hoe dan ook, ik blijf het razend interessant vinden om na te denken over dit soort dingen. Ik vind het bijvoorbeeld altijd best krom dat de kranten hier wel berichten over christenvervolging enzo - wat plaatsvindt en heel erg is. Maar wat we collectief negeren is dat ook mensen van andere religies, minderheden, wat dan ook, weer vervolgd worden en soms ook door christenen. En ja, ik vind dat schokkend, want als christen wíl ik helemaal niet dat mijn religie voor geweld staat. En ik ben ook best wel geneigd om te denken dat geweld niet primair voortkomt uit een religie - dat religie meer iets is wat erbij wordt gehaald en misschien wordt gebruikt als excuus om geweld te rechtvaardigen. Eigenlijk ben ik heel benieuwd wat lezers van bovenstaande vinden.

Gisteren verder me drie uur verveeld omdat ik pas om drie uur weer college had. En boeh, ik hou toch niet zo van medicijnenvakken omdat het me niet ligt en ik het niet snap en wat ik wel snap vind ik dan weer doorgaans gewoon niet heel boeiend.

Maar mijn productiviteit dus. Die ligt erin dat ik vanmorgen wel gewoon de hele morgen (bijna de hele morgen, correctie) een heel stuk inleiding heb geschreven al voor het groepsprocessen-verslag. En dat ik bijloop met lezen voor het ene vak en voorloop voor het andere. Dus. Ik vind mezelf productief, vandaag.

2 opmerkingen:

  1. Fijn hè zo'n productieve dag! Had ik ook (moet ook wel vlak voor de examens).
    Ik snap wel dat niet-gelovig als neutraal wordt beschouwd, maar eigenlijk is niet-geloven ook een levensovertuiging dus is het niet-neutraal net als jij zegt. Ik kan me voorstellen dat het lastig is als je de enige bent die zo denkt in een werkgroep. Ik zou je graag advies geven over wat je zou kunnen zeggen of doen, maar ik weet het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zulke dagen, productief zijn en dan ook nog eens met iets wat je interesse heeft!

    En het blijft lastig om in je eentje anders te zijn dan de rest, op welke manier dan ook. Ik denk zelf vaak dat het dan eigenlijk moet beginnen met dat ik zelf op zoek ga naar wat me verbindt met die anderen en dan van daaruit het gesprek met ze aangaan. Maar in de praktijk zit ik meestal stilzwijgend in een hoekje of reageer ik juist veel te fel en impulsief. Tsja.

    BeantwoordenVerwijderen