Pagina's

maandag 14 mei 2012

De kritische ik.

Wauw. Ik slaap echt zowat. Gisteravond was het twaalf uur voordat ik in bed lag - en om vier uur werd ik wakker totdat de merels begonnen te fluiten. En tegen de tijd dat je dan weer prima ligt, is het tijd om je bed uit te gaan. Dus. Ik vind dat ik best een beetje brak mag zijn.

Gisteren ben ik voor het eerst in mijn leven naar een conferentie geweest. Gewoon een dag met leuke mensen. Conclusie over de inhoud (op basis van twee lezingen en verhalen eromheen): Je hoeft niet diehard reformatorisch te zijn om toch ongelofelijk veel nadruk te leggen op ervaring *nieuwe les*. En ik, stomme kritische ik, vraag me dan af of wat mensen vertellen zijzelf en hun ervaring zijn. Of dat die ervaring komt door God. (Het is soms bést makkelijk om jezelf iets aan te praten, namelijk). Daarnaast krijg ik ook best wel sterk een 'ik moet iets ervaren maar ik ervaar niets dus help wat doe ik fout' gevoel. En: ik zit hier met een stelletje heiligen en ik ben bést wel een heiden.
En toch denk ik nog steeds dat als je God juist ervaart als je het niet verwacht het meer een bewijs is van zijn bestaan dan dat we Hem als het ware op kunnen roepen. Dan zou ik toch gaan twijfelen of het niet een psychologisch spelletje is. Wel jammer vond ik gisteren dat ik bij de laatste lezing die echt heel mooi was, m'n aandacht best wel kwijt was. En nou ja, eigenlijk houd ik nog het meest van zingen.

Overigens is er ook wel een sterk staaltje groepsdruk hoor. Zo'n ome die aan de kindjes vraagt wie een nieuw hartje heeft (dus wie in Jezus gelooft). Een paar vingertjes. De kindjes kijken om zich heen en plots hebben ze allemaal een nieuw hartje - zoefzoefzoef, zoveel vingertjes. Ben ik dan onbeschoft als ik iets fluister over groepsdruk in plaats van innig gelukkig te zuchten en te zwijmelen over alle kleine schaapjes van Onze Lieve Heer?

Ergens ben ik blij met mijn kritische geest, maar soms zou het best fijn zijn om dingen gewoon als zoete koek te slikken zonder erbij na te denken.

ps: Ik heb gisteren geleerd wat je óók kunt doen als je naar een preek luistert: Gewoon de preek meetekenen. Steek je een hoop van op!

O en: campings zijn tof. En gitaren en madeliefjes en gras.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten