Pagina's

donderdag 1 maart 2012

Waarheid.

Dan zit je op de bank. Laptop op schoot. De kat voor de niet-brandende haard. En eigenlijk is het enige waaraan je kunt denken dat heerlijke woord van zes letters: slapen. Mooi woord is dat, als je 's ochtends om kwart over zes wakker werd, de vogeltjes hoorde beginnen met fluiten, de verdraaide rotpatrijs van broerlief hoorde jammeren en hoewel je uit kon slapen dat niet lukte. En om slapen een nóg mooier woord te maken: Vanmiddag weer een werkgroep gehad van drie uur. Ultieme manier om even helemaal moe te worden.

Zeker als, op het moment dat de werkgroep eigenlijk al had moeten stoppen, er nog een interessante discussie ontbrandt over geloof. (Het is een theologievak, dus dan mag dat). Okee. En het boeide me echt en daarom wil ik alles opschrijven, maar dat gaat me nooit lukken, want mijn gedachten lachen me uit omdat ik ze niet te pakken kan krijgen. (Nanananana). Waar het op neerkwam was dat er verschillende stijlen van geloven zijn. En dat één van de meest gevorderde stijlen er één was waarin je verschillende waarheden naast elkaar kon zien. Het ging over mensen van verschillende religies, met elkaar in gesprek. Ze waren het met elkaar oneens, maar deelden 'de zoektocht naar de waarheid'.

Het lijkt me zo onmogelijk om verschillende waarheden naast elkaar te zien. En nu zit ik in de knoop met het woord waarheid. (Okee, ik hoop dat ik de woorden vind). Ik ben christen. En ik geloof dat Jezus de waarheid is. En hoe onverdraagzaam dat ook mag klinken, wat daar tegenin gaat is geen waarheid voor mij. (Maar zie mij voorzichtig zijn, ik zeg al: voor mij. Ik durf uit angst om arrogant gevonden te worden niet te zeggen dat dat geen waarheid IS). Vanuit de niet-gelovige positie is geloven in een waarheid wel okee. Geloof maar wat je wilt. Doe datgene wat jou gelukkig maakt. Doe ik ook. Kunnen best meerdere waarheden zijn. Dat zijn dan gewoon JOUW waarheden.
En geloof me, ik laat iedereen vrij. Maar ik kan toch niet zeggen dat dit mijn waarheid is en dat de jouwe, dat het alletwee waar is (mijn positie dat God bestaat en de jouwe dat Hij niet bestaat of dat Hij niet op een bepaalde manier bestaat). Want hoe is het mogelijk dat iets voor mij waar is terwijl het in het algemeen niet waar is, maar alleen voor mij? En dat er tegelijk iets is wat voor jou waar is - iets tegenovergestelds. Twee tegenovergestelde dingen kunnen toch niet waar zijn? Dus God bestaat. En God bestaat niet. Die kunnen niet alletwee waar zijn. God kan wel bestaan voor de ene persoon. En voor de andere niet, in hun gedachten. Maar het feit is dat Hij wel of niet bestaat. En ik geloof dus van wel. *Knopen, knopen, knopen, rondbuitelende gedachten. Je hoeft het natuurlijk niet te begrijpen*.

Dan maar zeggen dat er geen waarheid is? Dat heel stellig beweren? Maar dan is dát weer je waarheid. Dus geloof je nog steeds in de waarheid dat de waarheid niet bestaat.

Ik geloof zelf dus in God. In Jezus. Dat Hij de waarheid is. Maar mijn geloof hoeft niet in alle opzichten de waarheid te zijn (Ho, ik geloof die kernaspecten nog steeds. Maar mijn interpretatie van Bijbelteksten kan er gruwelijk naastzitten). Dus - mijn geloof in de waarheid bevat zoveel ontoereikende pogingen tot waarheid bereiken. Ik vang alleen maar glimpjes waarheid op. En bereik de waarheid nooit helemaal, omdat dat niet kan. Ik kan bijvoorbeeld de Bijbel wel lezen, maar begrijp 'm nooit helemaal. Niemand. (En daarom word ik razend als mensen zeggen dat hun interpretatie van de Bijbel de waarheid is omdat ze dat zo voelen).

Zelfs de wetenschap is een voortdurende zoektocht naar waarheid. (Maar die waarheid lacht je geloof ik uit, want op het ene moment wordt het ene als waar aangenomen en het andere moment het andere. Dat betekent niet dat er geen waarheid is. Maar wel dat we 'm niet bereiken. Nooit of te nimmer. Hooguit ten dele - als dat dan maar het belangrijkste deel is).

Okee. Misschien snapt niemand hier iets van. Ik snap het zelf allemaal ook niet. Ik hoef geen antwoorden. Gedachten hierover wel welkom.

7 opmerkingen:

  1. wauw! ik vind het een erg interessant onderwerp wat je hier neer hebt gezet! zou hier graag een keertje met jou over willen filosoferen!

    Graag een reactie op de gevoelsfactor van het geloofsleven. Op grond van mijn eigen (ja daarkomtie dan) ervaring, staat geloven niet los van gevoel met een verbondenheid met God. Al dan niet veel of weinig. Aangezien geloven in onze lieve Heer erg moeilijk wordt als het alleen op relationeel vlak wordt bekeken omdat voor de 'ongelovigen' er graag een bewijs wordt geleverd. Ook alleen de beleving zou het 'christenzijn' bemoeilijken. Want als je dan voelt dat God er is, en je verder het gevoel van Gods aanwezigheid niet aan de hand van de Bijbel taxeert (onze leiddraad) zou het woord en de daad 'christenzijn' worden vervangen door het woord Godsbesef. Want is christenzijn niet het naleven van de Bijbel en Gods wil.

    Gelukkig bestaat er een wisselwerking tussen God, Bijbel en gevoel. Waardoor wij een prachtig soms overweldigend geloofsleven mogen beleven.

    De enige vraag die zich dan rest voor christenen is dan ook niet: hoe kan ik de waarheid in de Bijbel doorgronden, maar wat verlangt God van mij in mijn leven? wat is Gods plan met ons en hoe gaan wij met God als onze schepper om in ons dagelijks leven [met betrekking tot alles!]

    Maar allereerst moet men bereid zijn om een relatie met deze God aan te gaan. Hem te accepteren als verlosser en dus ook geloven dat Hij er echt is!
    (praise the Lord for He is great!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. (Hebr. 11:1)
    Dus als Rutte vandaag zegt dat er over een maand geen werkloosheid is in NL en alles wijst erop dat de economie juist voor meer ontslag zorgt... dan is het een kwestie van geloven of niet. Als je gelooft, weet je het zeker; al zie je het niet. Het is de grond van de hoop op vergeving en verlossing en HET LEVEN.

    Geloof, hoop en liefde; maar de meeste van deze is de liefde. Dat zie je aan een gelovige. Het is een sieraad. En met die liefde kun je voor anderen bidden, anderen laten zien hoe rijk God maakt.

    God Ís de Waarheid. Hij is een jaloers God en duldt geen andere waarheden. Dat kunnen wij ook niet doen. Betekent niet dat we anderen moeten veroordelen. Je hoeft je niet uit te spreken over andere, menselijke waarheden. Geloof is getuigen van De Waarheid.

    En nog veel meer, maar dat wordt te lang. breng het bij God. Hij heeft zulke toegankelijke antwoorden in Zijn Woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elske, Caroline en Wispelientje: (;-p)

    M`n complimenten voor al jullie geschreven woorden ! Dit gaat echt ergens over !
    (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit anders niet het geval is.)
    En nu ik toch bezig ben: E. & C., jullie staan er ook echt leuk op !
    (Op de foto`s... En dit zeg ik niet alleen omdat het vandaag de dag er voor is om wat positiefs over te brengen. Ik was zelfs al eerder, maar vooruit, ik ben niet te beroerd om dit nog even te herhalen ;-)

    Ik houd ook helemaal niet bij wat voor bepaalde dag het iedere keer weer is, maar je hoort of leest weleens wat... Dus als je wilt Elske, mag je nog even een aai over de bol van je kat geven, want het is haar dag vandaag ! (Mits je erbij zegt dat die dan van mij is natuurlijk ! ;-)

    Groetjes, Matthias.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hé ik verwachtte eigenlijk een uitgebreide reactie over jouw visie over waarheid.. :p en niet reacties op de foto's van 2 posts terug (A) al heb je wel gelijk XD

      Verwijderen
    2. De waarheid ? Dat is toch een liedje van Marco Borsato ? ;-p

      Dat ik gister op deze manier die reactie op de foto`s wereldkundig maakte, is omdat het twee dagen eerder een totaal ongepaste reactie geweest zou zijn... Snap je ? ;-)

      Tot zover het flauwe gedeelte, wat je snel weer vergeten mag.
      Maar jullie namen deze keer het woord en dat is prima ! Ik heb (nog) niet de intentie om dominee te worden, dus vandaar dat ik mij ook niet altijd geroepen voel om er dieper op in te gaan wanneer het geloof ter sprake gekomen is.

      (Eigenlijk ben ik gewoon bang dat ik van Elske op m`n kop krijg als ik te vaak van die uitgebreide reacties plaats, maar daar durf ik niet voor uit te komen... ;-)

      Goed weekend allemaal !

      Verwijderen
  4. Wat mij betreft (mijn waarheid dus xp) kan het niet zo zijn dat er een ‘mijn waarheid’ is en een ‘jouw waarheid’.. want dan zou waarheid afhankelijk zijn van ons. Tuurlijk kun je zeggen, tja dit geloof ik, dus is het MIJN waarheid. Maar dan ligt de nadruk toch echt op mijn.. en niet op waarheid. (écht waarheid is niet iets wat wij maken, maar iets wat IS)

    Wat is wáárheid? Er is Iemand die claimde, nee claimt (terecht overigens!) dit te zijn! Jezus. En of we nu wél of niet in Hem, als Waarheid, geloven doet niets af aan het feit dat Hij dé Waarheid IS. Toch?

    Enne, je hebt idd gelijk als je zegt dat als iets ‘waar’ is dit gewoon in het algemeen zo is, en niet voor de een wel en voor de ander niet. Want dan is het OF geen waarheid, of één van de twee heeft ongelijk. Want het is of wel waar of niet waar, of mensen het nou wel of niet geloven.

    De waarheid – erisgeenwaarheid- is géén waarheid! Want Jezus is dé Waarheid!
    Ik geloof dat als christen. En dat niet-christenen dit niet geloven betekent niet dat het dus – mijn waarheid- is en ‘hun waarheid’ dat het niet zo is. De waarheid, Jezus, is niet afhankelijk van ons al of niet geloven!

    En wat betreft ons geloven, hier op aarde zullen wij nooit (niemand niet!) de staat van 100% waarheid doen of waarheid zijn bereiken. Want dan zouden we God gelijk zijn. Het is dus puur arrogant (Vind ik dan :p) om te zeggen ‘dat je de waarheid’ hebt. En mensen die dat doen zijn idd nogal frustrerend.
    Ze zijn zó overtuigd van HUN waarheid.. dat ze dé Waarheid niet nodig hebben!

    Conclusie in 3 vragen.
    WAT is waarheid? De 3-enige God.
    Wat IS waarheid? Waar (ofcourse), puur, ondeelbaar, onafhankelijk en eeuwig. (God dus weer)
    Wat is WAARHEID? Alles wat voortkomt uit God.

    ik zeg nu niet de waarheid over waarheid in pacht te hebben. Maar dit zijn gewoon mijn gedachten over waarheid. Mogen we streven naar waarheid? Ofcourse, maar laten we het niet alleen doen. We moeten gaan beseffen dat er buiten God géén waarheid is. Echt gewoon geen kruimeltje waarheid. En niet alleen beseffen, we moeten deze waarheid aannemen voor wáár! En dé Waarhei de regie over ons leven geven. Dan pas kunnen we eigenlijk écht weten wat en Wie waarheid is!

    Enne.. je was goed te volgen hoor :) echt niet onbegrijpelijk ofzo;) mooi onderwerp trwns!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ik zag een reactie van je bij tiesslik en zodoende kwam ik hier.
    Ik vind je goed te volgen en ben het met de meesten hier eens dat er maar 1 Waarheid kan zijn in die zin dat dat God is die zich openbaart (we kunnen Hem daaruit leren kennen) in zijn Woord (bijbel).
    Wel denk ik dat er verschillende waarheden kunnen zijn in de manier hoe ieder persoonlijk zijn relatie met God/geloof beleeft. Hoe je iets beleeft of ervaart kan een ander nooit iets aan af of toe doen.
    Wel kun je door de Bijbel te bestuderen/onderzoeken en te bidden ontdekken of je met je gevoel goed zit. Ik denk dat dat voor de een anders kan zijn dan voor een ander.
    Even kort samengevat denk ik dus dat er maar een waarheid is, nl God die zijn Zoon Jezus stuurde om zondige mensen te redden en daarbinnen er 'persoonlijke' waarheden bestaan. Er is dus geen waarheid buiten God om.
    Geloof ik
    Weet ik dus zeker.
    IS dus zo.
    Hopelijk kon je mij volgen:)

    BeantwoordenVerwijderen