Pagina's

dinsdag 11 september 2012

Maar weer eens over fobietjes enzo.

"M-m-mevrouw. D-d-d-it is een s-s-spin. Hij doet niets. Hij is helemaal niet eng (ril). Maar vindt u het niet erg als ik hem op een afstandje houd?" (Nee, dat vindt de mevrouw die behandeld wordt voor een spinnenfobie helemaal niet erg. Maar heel praktisch is het dus ook niet als je iemand met een spinnenfobie wilt behandelen en je hebt er zélf één). Dat was één van de dingen die gisteren in m'n eerste werkgroep naar voren kwam. En eigenlijk zie je zoiets wel een beetje voor je, een doodsbange therapeut die een even doodsbange cliënt hoopt te helpen maar daarin jammerlijk faalt. Ken je zwakheden luidt dan de regel. En ik ken de mijne een beetje te goed.

Wel grappig hoor, in de werkgroepen mogen we elkaar therapie gaan geven voor een probleem - een echt bestaand probleem nog wel, wat ook weer niet te ernstig mag zijn natuurlijk. Op zich is dat niet grappig, maar wat me opvalt is dat veel mensen naar voren komen met iets wat lijkt op sociale fobie (dat mag ik denk ik wel zeggen) "maar," zeggen ze dan, "als je het heel sterk zou uitvergroten zou het een sociale fobie zijn.". Nou, geloof mij, in mijn geval hoef je echt niet zo enorm uit te vergroten. En ik vraag me dus af of al die mensen echt maar iniminibeetjes fobie bij zich dragen of dat ze stiekem net zo fobisch zijn als ik.

(Of misschien praat ik het mezelf aan. Maar het is niet hip om te gaan hyperventileren als je nieuwe mensen ontmoet en buiten adem en met een knalrode kop begint aan een gesprek. Gelukkig gaan die dingen gaandeweg beter en moet je ze blijven doen, maar ik ben echt bang voor een stagesollicitatiegesprek waar ik nooit als een stabiele keurige persoon naar binnen kan stappen hierdoor - terwijl me dat best essentieel lijkt voor een psycholoog. Maar ho eens, ik ga zo'n droom niet laten verzieken door zo'n stomme angst).

Verder - ik geniet van het weer begonnen zijn. Hoe hectisch het ook is met al die hoofdstukken gedrags- en cognitieve therapie (wat verdorie nog op elkaar lijkt ook). En daarnaast dus de thesis *brainstormfase*. Wat is druk zijn toch eigenlijk weer heerlijk!

(Oja, een tip: Ik ben al studerende aan het luisteren naar 'Wintersongs' van Tangarine. Best wel heerlijke muziek eigenlijk. Check Spotify!).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten