Pagina's

zaterdag 11 februari 2012

Doemdenkerij.

Zo af en toe heb je dat. Ineens - als bij de krekel van TT - overvalt je een deken van.. een vervelend gevoel. (Het is vast zwart!). Depressie is het pas als het twee weken of langer duurt. Misschien past die krekel beter bij me dan ik dacht. (Maar lucky me, dit soort periodes duren altijd maar even, nooit twee weken, dus het labeltje blijft uit). Ik weet in ieder geval dat het erbij hoort - en dat alles maar gewoon accepteren zoals het komt, wellicht de beste oplossing is.

Een tijdje geleden las ik een blog over doemdenken. Herkenbaar is dat, dacht ik. Want in zekere zin heb je in dit leven geen enkele garantie, behalve dan dat het een keer ophoudt allemaal. Dus doemdenken is niet per se doemdenken: Het is de realiteit.

En dus denk ik dat ik maar steeds moet doemdenken, want dan schrik ik niet zo als de dingen echt gebeuren. Onzin, zeggen psychologen. Bewijs maar eens dat doemdenken iets oplevert. Bewijs maar eens dat wat jij denkt echt gaat gebeuren. Maar op de één of andere manier komen mijn worst-case scenarios vaak uit. En dus heeft mijn doemdenken zin, want ik ben er al op voorbereid (zie je wel, zeg ik, ik hád het al zo gezegd!). Eigenlijk, als ik de lijst met cognitieve vertekeningen bekijk die ik jaren geleden eens kreeg - toen ik zelf nog ijverig aan het therapieën was -, doe ik vooral aan waarzeggerij: toekomst voorspellen. En daarnaast dus doemdenken, want ik geloof altijd dat de dingen, zoals ze gaan gebeuren, veel heftiger zullen zijn dan ik aankan.

Het lijkt zo'n mooie lijn. Pessimisme. Realisme. Optimisme. Maar feit is dat het leven veel meer aan de pessimistenkant zit en dat optimisme puur een bias is. (We denken te positief over de toekomst, over onszelf, over de controle die we denken te hebben over alles). En wat ik ook las was dat gedwongen optimisme niet werkt (optimisme op zich dan weer wel). Irritante blije mensen.

Maar ik heb best zin om blij te zijn en stompzinnig een eind voor me uit te gaan dansen. Ik zou wel zin willen hebben in taart. Keihard willen lachen om iets heel erg stoms. Ik ben maar begonnen met de blije muziek..

dreams don't turn to dust..

*Weer warrig. Maar die stomme zon schijnt ook zo blij.. en ik heb gewoon ontzettend zin om te zeuren over het leven in het algemeen*.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Eksle,

    (Deze zogenaamde fout is zelfs zo stom dat je er vast niet hard om moet lachen, of ben ik nu ook aan het doemdenken ? ;-)

    Gelukkig maar dat zoiets bij jou niet zo lang duurt. Ik ken het niet. Vind die zon juist zo mooi, zeker boven dat eerdergenoemde besneeuwde landschap. Elk jaargetijde, elk weerbeeld is mooi, juist als de zon schijnt !
    Ik houd ook niet van gezeur. Natuurlijk loop ik ook weleens in mijzelf te mopperen als iets tegen zit, maar er zijn zoveel dingen waarbij dat in het niet valt ! Wees blij dat je daar niet mee te maken hebt.

    Vaak genoeg hoop en bid ik dat iets toch nog mag lukken en ja hoor, dat lukt dan ook ! Liep ik mij daar nou zo druk om te maken ? Een pessimist zou het niet eens proberen, omdat diegene er al vanuit gaat dat het toch niet lukt.

    Twee weken geleden bleef je thuis. Wat als je wel gegaan was ? Misschien was je dan nieteens ziek geworden. Aan de andere kant heb jij alle anderen mogelijk voor de griep gespaard en ben je dus een held ! Wie zal het zeggen ?

    En wie geeft ons die "stomme" zon ? Jij schrijft: "...want ik geloof... - ...aankan." Het is wellicht te makkelijk om weer de Bijbel erbij te pakken en er wat verzen uit te halen, maar ik doe het toch:

    1 Korinthe 10 : 13; (HSV)
    Meer dan een menselijke verzoeking is u niet overkomen. * En God is getrouw: Hij zal niet toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven om die te kunnen doorstaan.

    Jeremia 29 : 11;
    Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven.

    En al houdt het leven hier dan een keer op te bestaan, God heeft het laatste woord, waardoor wij verder mogen kijken dan dat !

    Hopelijk kan de lengte van m`n reactie er nog mee door. En anders heb je nog iets om over te zeuren... Ik kan dat wel hebben hoor ! ;-)

    Dit zijn moeilijkere onderwerpen om op te reageren, maar toch wil ik het niet uit de weg gaan. De makkelijkste oplossing is niet per definitie de beste !

    Gr. M.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien doe je niet zozeer aan toekomst voorspellen, maar meer aan toekomst beïnvloeden? Als ik 'voorspel' dat ik een sukkel ben en ik me weer heel onhandig ga gedragen, dan gebeurt dat ook. Maar heb ik het dan voorspeld of door verwachting vastgelegd? Of is dat hetzelfde?

    Ik vind je trouwens wel heel slim klinken, zoals je hierover schrijft. Wetenschappelijk zeuren over jezelf - ik vind het fijn om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mag ik de term 'self-fulfilling prophecy' introduceren? En zo ja, wat zijn jouw gedachten daarover?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kén de term self-fulfilling prophecy ;). Maar soms lopen dingen in de soep waar ik niets aan kan doen en waarvan ik al wel verwacht dat ze in de soep gaan lopen, simpelweg omdat ze met mij te maken hebben. Ik kan het niet helderder omschrijven. Doemdenken is niet goed - maar soms lijkt de realiteit het te bevestigen. Hoe dan ook, ik ben niet meer zo gefrustreerd als zaterdag. (Het regent ook zó heerlijk!). Oo, ik moet juist leren om mínder over mezelf te zeuren. Blogs zijn best wel algemeen bekend :o. Maar ik ben blij dat er mensen zijn die het leuk vinden om te lezen! :d
    (En Matthias: dank voor je reactie! Maar mensen mogen ook best af en toe een dag dippen hoor.. jij bent vast ook niet altijd in een stralend zonnig humeur. En ik ga echt niet blij worden omdat anderen tegen mij zeggen dat ik blij moet zijn. Daar word ik eerder chagrijnig van :P).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo bedoelde ik het ook niet Elske ! Maar wanneer je hoort welke schokkende dingen andere mensen mee moeten maken, dan leert dat wel je eigen situatie te relativeren. Snap je ? En natuurlijk mag je gewoon eens (lekker ;-P) een dagje dippen ! Maar ik kan het jou nog sterker vertellen, want waar ik verschijn, begint de zon spontaan te stralen ! ;-)
      Nee hoor, het lijkt wel of je mij kent ! ;-P

      Verwijderen
  5. Zolang je soms op regenachtige dagen blije verhalen blijft schrijven, lijkt me er niks mee op zonnige dagen eens flink te klagen over het leven. :)
    Vaak ís het leven ook gewoon best lastig, dus ja.

    BeantwoordenVerwijderen