Pagina's

donderdag 28 mei 2015

Kiezen wat je wilt.

Zoals je kunt graven naar diepere motivaties (je pelt je gevoelens af, alsof ze een ui zijn), kun je ook graven in wat je wilt en wat je niet wilt.

Want volgens mij heb je de 'wil-zoals-hij-zou-moeten-zijn' - ook wel de rationele wil. Je weet wat je moet willen en je weet wat slim is om te willen. Maar daartegen in opstand komt de gevoelswil: wat je echt wilt - maakt niet uit of het goed is of niet en wat anderen ervan vinden. Soms kun je die wil uitspreken (Ik wil eten. Nu!). Soms kun je dat beter niet doen. En zo vechten de 'wil-zoals-hij-zou-moeten-zijn' en 'de-wil-zoals-hij-is' met elkaar en buitelen ze over elkaar heen.

Maar wát is de wil?
Een behoefte?
Je hebt honger en wilt dus eten?
Je bent eenzaam en wilt dus gezelschap?
Mensen zeggen dat God bestaat - en je wilt Hem ontmoeten?
Of is de wil een gevolg van die behoefte?

Ik betwijfel zelf of de wil iets is wat er puur van zichzelf is. Volgens mij wordt het ingegeven door je lichaam (honger, dorst - onder andere) of door de omgeving (behoefte aan gezelschap) en komen wil en behoefte heel vaak heel dicht bij elkaar. Misschien is er eerst een behoefte en volgt daaruit het wel of niet willen om iets aan die behoefte te gaan doen en volgt daarná pas de keuze of je dat daadwerkelijk gaat doen. Wat dan ook allemaal nog eens vaak onbewust gaat.

Hoewel ik het concept 'vrije wil' lange tijd wel logisch vond, denk ik daar wat anders over, nu. Volgens mij wordt je wil namelijk heel sterk gestuurd door eerdergenoemde factoren. En kun je ook nog eens wél zelf bepalen wat je doet (waar je voor kiest!) maar kun je (meestal) niet zelf bepalen wat je wilt. Omdat je soms iets wilt wat rationeel niet te begrijpen is en misschien zelfs wel niet goed voor je is. Je kunt dan kiezen wat je doet. Is datgene wat we als 'vrije wil' aanduiden eigenlijk niet gewoon 'keuzevrijheid' - wat pas ná (of overlappend met) het willen komt?

(Misschien zou je de wil kunnen beïnvloeden. Dat dan weer wel. Onthou jezelf een tijdje van gezelschap en je gaat ernaar verlangen. Dat soort dingen).

Ik nam deze foto een tijdje terug met mijn telefoon. Mijn hersenen zien hier nog steeds een lichtgevende man in. Ook al weet ik mieters goed dat het de ondergaande zon is, die op het water weerspiegelt. Ik wil ook het liefst in sprookjes blijven geloven, dus laat het maar een lichtgevende man zijn :).


1 opmerking:

  1. En dan weet je eindelijk wat je wilt... En dan bedenk je je dat je ook nog een baan hebt, en een hypotheek, en een...
    Maar misschien was dat dan ook wel weer gewoon een kwestie van willen. Hmmm... Dit zou een interessante discussie kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen