Pagina's

donderdag 14 mei 2015

Gewoonten, groeten, begroeten en groetjes.

Als er iets is waar ik me soms best wel ongemakkelijk bij voel, zijn het Nederlandse gewoonten. Neem een doorsnee Nederlandse verjaardag. Je komt binnen. "Hoi jarige, wat leeeeeeeeeeuk je te zien en gefeliciteerd en hier is je cadeau en ik hoop dat je het niet al hebt en als je het al wel hebt, dan heb ik het bonnetje nog zodat je het kunt ruilen". (Maar eigenlijk had je het bonnetje al bij het oud papier gegooid). Tot zover is er eigenlijk nog niet zoveel aan de hand. Maar dan. Je ziet de partner van de jarige dus ook die feliciteer je. "Hoi partner-van-de-jarige, wat leeeeeeeeeeeuk dat je partner jarig is. Gefeliciteerd hè!". Tot zover gaat het nog steeds best goed. Maar dan.
Er is een overvolle kamer. De één heeft een half gebakje naar binnen gepropt, de ander is in een druk gesprek verwikkeld.
Mijn instinct zegt op zo'n moment: Zoek een lege plek, ga rustig op je gemak thee drinken en eet taart en acclimatiseer van het binnenkomen in de drukke kamer.
Maar de Nederlandse gewoonte zegt dan nee. Néé. Je moet verplicht de hele kamer door en iedereen een hand geven om ze te feliciteren met de jarige. "Hoi ik-ken-jou-niet-maar-je-bent-vast-wel-een-bekende-van-de-jarige, wat leeeeeeeeeeeeeeeuk dat de jarige jarig is. Ook gefeliciteerd!" (In de praktijk zeg je meestal alleen 'gefeliciteerd' en maak je je uit de voeten en ik negeer de Nederlandse gewoonte vaak en maak die verplichte rondjes niet, maar het gaat om het idee).

Groeten en beleefdheid zijn met elkaar verweven. Beleefdheid is in onze cultuur dat je iedereen met een jarige feliciteert. Het is ook dat je 'goedemorgen' of 'goedemiddag' zegt, in plaats van gewoon hallo. Ook als je chagrijnig bent of als je absoluut geen ochtendmens bent en evenmin in 'goedemorgen' gelooft als in het bestaan van buitenaards leven op een willekeurige onbewoonbare planeet. Ik zei altijd 'hallo'. Of het nou een directeur was of een putjesschepper. Maar inmiddels heb ik dus geleerd om keurig een 'goedemorgen' te huichelen als iemand dusdanig kijkt dat hij of zij alleen 'goedemorgens' waardeert.

Je hebt dus de manier waarop je mensen groet. Je hebt ook een wijze van begroeten. In Nederland zijn we meestal niet zoals de Amerikanen die huggen dat het een lieve lust is. Ik hoef niet per se met iedereen te huggen - alleen goede vrienden zijn voldoende. Maar er is meer. We feliciteren iemand met drie zoenen. We groeten iemand met drie zoenen als we de persoon lang niet gezien hebben.
Dat zijn de situaties waarvan ik echt niet weet wat ik ermee aanmoet. Je zult maar mis zoenen als iemand jarig is of andere gekkigheid. Ik ben slecht in dat soort gewoonten.

Er zijn ook dingen waar ik niet per se slecht in ben, maar waar ik wel slecht tegen kan.
Groetjes. Bijvoorbeeld.
Groetjes klinkt als grutjes en grutjes klinken als iets wat in je pap kan zitten (aangenomen dat je pap eet). Het is net als met 'verliefd'. Dat klinkt net als 'verkouden'.
Toch vind ik groetjes niet verkeerd. Als ik iemand maar af en toe zie, of net ken of er gewoon niet zoveel mee heb, dan vind ik groetjes een prima afsluitingsvorm van mailtjes, smsjes en appjes.

Maar als ik iemand al jaren ken en ze sturen een smsje met (bijvoorbeeld: 'gr ma') - dan krijg ik nog steevast de neiging om aan te geven dat 'gr' het geluid is wat een agressieve hond maakt. (Mijn moeder heb ik het trouwens afgeleerd).

Dus. Nederlandse gewoonten zijn raar, er zijn verschillende manieren om elkaar te begroeten en waag het niet om als je me in het echte leven kent en me aardig vindt, een mail of sms of appje te eindigen met groetjes (en al helemaal niet met gr - want dan eet ik je op).

8 opmerkingen:

  1. Nu hoop ik dan toch dat ik niet standaard in mijn brief de groetjes doe :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar. Al snap je dat ik er bij de komende brief wel even op let :P

      Verwijderen
  2. Hier in Portugal geef je iedereen áltijd twee zoenen, zelfs als je elkaar toevallig tegen het lijf loopt op straat en eigenlijk haast hebt, of als je op een verjaardag een kamer vol volslagen vreemden inloopt. En dat terwijl ik in Nederland altijd al probeerde de sporadische drie zoenen te ontlopen...

    Maar van de 'groetjes' ben ik wel af gelukkig! Ze zetten hier onder berichtjes vaak 'Beijinhos' (kusjes) of 'Abraços' (knuffel). :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh - ik vind Portugal enerzijds goed klinken en anderzijds niet :P. Al dat zoenen zou ik een beetje ongemakkelijk vinden denk ik, maar onder berichtjes iets liefs zetten klinkt wel tof :)

      Verwijderen
  3. Mja, dat gekus en geknuf hoeft van mij ook niet zo... Maar als er iemand binnenkomt die ik niet ken en die zomaar gaat zitten zonder zich voor te stellen, dan denk ik altijd wel: 'Hey, kom hier joh jij!' ;-)
    Gr Tes :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een poosje mijn best gedaan om iets betekenisvollers te verzinnen dan 'groetjes', omdat ik dat zo'n loze term vond waar ik maar geen betekenis aan kon hechten (zelfs in de context 'doe de groetjes aan...', want wat zeg je dan eigenlijk?). Maar volgens mij heb ik dat opgegeven.
    Leuk om weer es wat te lezen dat zich op het snijvlak van sociologie en taalkunde afspeelt. Dank :)

    BeantwoordenVerwijderen