Pagina's

dinsdag 14 april 2015

Limoencurry met linzen en naan. Of: Hoe je de controlfreak in jezelf kwijt kunt raken.

Ik ben een behoorlijke controlfreak en doe liever iets na dan dat ik zelf iets uitprobeer. Dat geldt voor recepten, dat geldt voor handwerken.. maar gisteren zag ik dus een recept voor kip tandoori - en ik had niet alle ingrediënten in huis, maar wel weer andere. Dus ik dacht: ik maak gewoon een variant. (Al moet ik zeggen dat ik niet heel precies naar hoeveelheden heb gekeken en maar gewoon wat spullen bij elkaar heb gegooid, dus volg het recept maar naar eigen inzicht. Noem het therapie om de controlfreak in jezelf kwijt te raken).

Limoencurry
Nodig:
- kipfilet in blokjes (300 à 400 gram)
- Een paar scheppen Griekse yoghurt (ik nam ongeveer 1/3e van de beker).
- 1 limoen (duh).
- 3 tl. Ras-el-Hanout (of laat de creatieveling in jezelf vrij en variëer met komijn, gemberpoeder, chili en wat je maar wilt).
- 1 rode peper.
- 2 teentjes knoflook (nee mam, er zat écht geen knoflook in).

Laat de kip hier minstens een uur in marineren.
Later kun je - voor de afwerking - nog wat blaadjes koriander erdoor doen, maar dat zou ik pas na het koken doen.

Da's mooi. Dan heb je tijd voor het volgende:

Naan
Voor het bakken van naan houd ik ongeveer het recept van Francesca Kookt aan. Je neemt:
- 300 gram bloem
- 3.5 gram gist (half zakje).
- 1/2 tl. suiker
- 1 tl. zout
- 1 el. (gesmolten) boter (of nog beter: ghee - maar dat had ik niet).
- 120 ml. yoghurt (Ik gebruik het liefst Griekse en dan weer zo ongeveer 1/3 van de beker).
- 120 ml. lauwe melk (maar ik had geen melk en gebruikte dus water wat ook een prima resultaat gaf, maar het moet dus wel lauw zijn).

Je kneedt hier deeg van en laat het minstens 1-1.5 uur rijzen. Op een warme plek welteverstaan. Ondervinding: is je deeg wat klef, doe er dan een droge doek overheen. Is het daarentegen juist níet klef: doe er dan een natte doek over.

Voordat je het brood bakt is het slim het te bestrijken met wat boter (of olijfolie). Over de achterste broodjes deed ik wat komijn. Over de voorste Za'atar (een mengsel van tijm, oregano, sesamzaadjes en sumak).

Tegen de tijd dat je het gerecht verder gaat bereiden, kun je het brood in de oven zetten. Ik deed dat 10 minuten op 220 graden.

Linzen
Vorige week ging ik met mijn zus naar de Turkse Supermarkt en daar kocht ik gedroogde linzen en kikkererwten. Ik vind het er zo mooi uitzien: potten met gedroogd (kleurig) spul, dus ik kocht natuurlijk de rode linzen. Die niet zo rood meer zijn als je ze kookt. De kooktijd van linzen verschilt. De ene soort moet je weken van tevoren, bij de ander is dat niet nodig (zoals bij mijn rode linzen). Ik kookte de linzen een kwartiertje.

Inmiddels zit je met linzen en brood, maar hee, er staat nog kip in de koelkast.

Je pakt een koekenpan, doet het kip-yoghurt-specerijenmengsel erin, voegt nog wat water toe, wacht tot het kookt en laat het 15 minuten zachtjes koken. Ik ontdekte dat:
- je het záchtjes moet laten koken, omdat je anders schilfers krijgt
- het deksel wel van de pan afmag, de laatste paar minuten, omdat het dan wat dikker wordt.
De koriander voeg je op het laatst pas toe.

Serveer met rijst.

Het resultaat.



2 opmerkingen:

  1. Zo lekker dat naanbrood. Vooral met knoflook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een Link aan Uw Blog is nuu op mijn bericht: Blogs from Countries Where I have Readers, part II, Lebanon to Puerto Rico - niet aan die Blog hier, maar aan die Blog Poet wants to fly.

    Ik vandt een paar Gedichtjes leuk, en ik heb slechts een paar Gedichtjes gelezen (of geleest?).

    BeantwoordenVerwijderen