Pagina's

woensdag 2 september 2015

Waarom vind ik dat ik overal een mening over moet hebben?

Ik word omringd door mensen met meningen. Veel mensen in mijn omgeving en op facebook vinden dat alle vluchtelingen welkom zijn. Sommigen vinden dat niet alleen vluchtelingen welkom zijn, maar ook de zogenaamde gelukszoekers (wat ik maar een nare term vind). Onder het mom van 'jullie waren vroeger in het koloniale tijdperk ook niet zulke lieverdjes en los die schuld nu maar 'ns in' zou iedereen welkom moeten zijn in dit land. Veel mensen vinden dat een land niet het eigendom is van een bepaalde bevolkingsgroep, maar van iedereen. Dus iedereen mag op een klein stukje land wonen. Daar zit voor mij een probleem, want Nederland is klein en waar wil je ruimte voor natuur overhouden als zoveel mensen hier willen wonen en werken? Moet het landschap dan maar ondergeschikt zijn aan onze behoefte aan meer huizen, kantoren en snelwegen? En moeten wij dan maar naar de leeggelopen landen trekken als we nog wat natuur willen zien? Ah, ik overdrijf. Maar dat is mijn grootste angst.

Andere mensen in mijn omgeving denken er anders over. De mensen in mijn dorp bijvoorbeeld. In ons dorp wonen eigenlijk alleen blanke Nederlanders en een paar verdwaalde Polen. De meeste mensen werken als agrariër of zijn ondernemer en wat de boeren niet kennen dat vreten ze niet. Onbekend maakt onbemind. Zo gaat dat. In mijn dorp is veel onwetendheid, omdat men niet in aanraking komt met andere bevolkingsgroepen. Opnieuw een probleem. Want er zijn heel. veel. mensen die wel echt hulp nodig hebben. Zeggen dat ze niet welkom zijn zonder dat je jezelf verdiept in hun achtergrond is heel voorbarig. En ieder mens zou zelf in zo'n situatie ook heel graag geholpen willen worden.

Al met al vind ik het dus nog steeds lastig om een mening hierover te vormen. Ik denk écht dat we mensen die het het slecht hebben moeten helpen. Daarnaast denk ik dat vluchtelingen kansen kunnen zijn. Dat we veel van de mensen kunnen leren, dat we goede arbeidskrachten aan hen kunnen hebben. Als we hen daar de gelegenheid voor geven.
Maar. Waar ligt de grens? Er zijn veel welvarende landen (niet alleen in Europa). Zou het niet beter zijn als ook deze landen ruimte ter beschikking stellen? Ik lees in de krant alleen over Europese landen die worden overspoeld door migranten. Welke mensen hebben hulp echt nodig en welke mensen komen omdat ze allang in een minder fijne situatie zitten, maar denken dat het nu wel een uitgelezen moment is. Hoeveel mensen gaan terug naar hun land als het weer veilig is? (Als het dat ooit wordt). Of welke mensen - die hier om economische redenen komen - zetten de kennis die ze hier hebben opgedaan in om hun land van herkomst te helpen? Tot slot: hoeveel mensen zitten hier, terwijl hun land van herkomst veilig is en wachten en wachten en moeten dan na jaren van wachten en hopen alsnog terug?

Goed. Ik weet het dus niet. Maar wie wel?

1 opmerking:

  1. waarschijnlijk niemand. en welk besluit er ook valt. goed is het nooit. iedere beslissing gaat ten koste van íemand. je zult ze maar moeten maken. heel toevallig heb ik daar net over geblogd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen