Pagina's

maandag 7 september 2015

Gevoel.

Er was eens iets ontastbaars wat heel groot kon zijn maar ook heel klein. De mensen noemden het gevoel. Ze vonden het een mooi woord. Gevoel was datgene wat de mensen niet zozeer voelden als ze pijn hadden of het gekriebel van een vlinder die per ongeluk op je hand landt en van daaruit de wereld een paar seconden bewondert (en jij, jij staat zo muisstil omdat je die vlinder niet weg wilt jagen). Gevoel leek wel wat op het gekriebel van die vlinder af en toe.

Er was kleine angst en grote angst. Gevoel waar de meeste mensen met een grote boog, wat aarzelend, omheen liepen. De helden liepen er met samengeknepen ogen dwars doorheen.
Er was klein verdriet en groot verdriet.Verdriet die een beetje schrijnt als een zere knie nadat je er op gevallen bent. Verdriet wat je borst doormidden scheurt (als het de kans krijgt).
Er was kleine boosheid en grote boosheid. Boosheid die zinderde als de lucht op een hete dag. Dreigend als de bliksem op diezelfde hete dag.
En er was blijdschap. En andere vormen van goed gevoel.

Klein goed gevoel. Groot goed gevoel.

En alle mensen jagen met vlindernetjes achter dat goede gevoel aan, alsof het een zeldzame vlinder is.

Het goede gevoel wanneer iemand je raakt zo diep raakt. Het goede gevoel wanneer iemand dichtbij is waar je van houdt. Het goede gevoel wanneer de zon schijnt en je in staat bent ervan te genieten. Wanneer je iets heel moeilijks heel goed hebt gedaan. Wanneer je kat je begroet.
Het goede gevoel. En als je het gevangen hebt en er even van geniet en het dan, per ongeluk, weer laat ontglippen, wil je het weer. En weer. Dat gevoel is een vereiste, want zonder. Het moet precies hetzelfde zijn als het was. En de mensen bouwen een beeld van hun gevoel en knielen. Hun knieën kapot. Heilig gevoel. Onbereikbaar heel hard lachend wegfladderend gevoel.

3 opmerkingen:

  1. Ah, ik vond het hele stuk megamooi! Alleen de laatste paar zinnen brengen me een beetje in de war, ik snap ze niet zo goed. :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Haha, ik begrijp wat je bedoelt. Waar ik eigenlijk aan moest denken is dat mensen bepaald mooi gevoel heel sterk na gaan jagen. Als doel op zich. Mensen die God willen ervaren. Of die elke keer dat ze verliefd zijn dat op precies dezelfde manier willen ervaren. Het is niet fout om bepaald gevoel te ervaren of om dat te willen (naar goed gevoel streven is eigenlijk heel logisch), maar het is niet altijd hetzelfde én het gevaar bestaat dat mensen teleurgesteld raken als ze iets niet precies zo voelen als eerder. En nou ja, gevoel is geen feit en niet heilig (dus: soms bestaat fijn gevoel ook uit minder mooie onderdelen). Ik zou graag willen dat mijn gevoel de wereld zou kunnen veranderen, maar dat kan alleen het daaruit voortvloeiende gedrag :). Hm. Ik heb het gevoel dat ik een beetje onsamenhangend schrijf nu :P maar ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

      Verwijderen