Pagina's

vrijdag 17 januari 2014

Dat je bang bent.

Soms denk ik dat mensen verwachten dat als je groot en wannebe-psycholoog bent, je nergens meer bang voor bent. Omdat het ongeloofwaardig zou zijn als je mensen zou helpen hun fobieën los te laten, als je zelf nog bang bent. Ooit schreef ik eens dit gedichtje:

de mensen willen niet
dat je bang bent
 
wees maar groot
klein - het allerlangst
maar het allerbangst
is het laatste
wat je mag zijn.
 
de mensen willen niet
dat je bang bent
 
voor zichzelf.
 
-
Maar ik ontdek wat dingen.
1.) Er zijn dingen waar je bang voor bent waarbij de angst je leven niet beperkt. Dat je geen enge koprol op een hoge trapeze durft te maken met gym (zoals ik vroeger) lijkt me niet zo beperkend voor je verdere leven. Tenzij je circusartiest wilt worden. Prima dus om daar maar lekker bang voor te blijven.
2.) Dingen waar je bang voor bent en die je leven wél beperken (bij mij: snelweg rijden, mensen opbellen) moet je wel afleren. Hoe? Gewoon doen. 
3.) Dingen doen waar je bang voor bent, betekent dat je ook gewoon trots moet zijn op het feit dat je ze doet, zelfs als je fouten maakt. (Ik gisteren. Ik belde iemand; dat moest en ik ben altijd bang dat ik ineens met m'n mond vol tanden sta. Kreeg ik de voicemail. En het was een warrige hoop woorden in m'n hoofd, dus ik maakte er dus echt een potje van).
4.) Nogmaals: je moet trots zijn. Ik vond vroeger veel meer dingen eng dan nu. Als ik dan aan iemand vertelde wat ik had gedaan, dan begrepen ze er niets van: Da's toch heel gewoon? Terwijl het voor mij een enorme overwinning was.
5.) Het is eigenlijk veel stoerder om dingen te doen terwijl je ze eng vindt dan dingen helemaal niet eng vinden en ze doen. Moed noemen ze dat.
-
Nu vraag ik me alleen soms af of ik wel een goeie psycholoog kan zijn als ik zelf nog bang ben voor dingen (waar ik dus wel aan werk, want ik rij superveel snelweg tegenwoordig). Aan de andere kant: laat iedereen maar wat issues hebben en kwetsbaar durven zijn. Misschien is de verleiding wel groot om dat niet te willen, simpelweg omdat we graag net zo willen zijn als de rest. Maar de rest heeft ook wel dingen. Ze zeggen ze alleen liever niet.

6 opmerkingen:

  1. (moet bij je gedicht dat laatste woord 'zichzelf' niet 'jezelf' zijn?)

    Ja, vooral 5, daar leer je veel van!

    En elk mens heeft problemen, een psycholoog ook. Dus ik denk dat je wel een goede psycholoog kan zijn hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie! Blij mee :)

      Nee, het moest wel zichzelf zijn. De reden daarvoor heb ik dan hier weer niet zo uitgewerkt :P. Ik merkte vroeger nl. vaak dat mensen het irritant vonden als je dingen niet durfde en niet deed omdat je ze niet durfde. Die irritatie wilde ik weergeven, maar inderdaad, in deze context gaat het daar niet zo over :).

      Verwijderen
  2. Sometimes we have to let go of our fears in order to live the fullest life we can live. And other times we have to embrace them as a form of catharsis :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een psycholoog zonder angsten is onmenselijk. Daar zou ik echt niks aan willen vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie! Geeft mij iets meer het gevoel dat het juist goed is om niet perfect te zijn :). (Ik vind het zelf ook altijd mooi als mensen juist meer kwetsbaar zijn en meer naast je staan dan boven je).

      Verwijderen