Pagina's

dinsdag 2 december 2014

Jezelf belachelijk maken (#2).


Pas blogde ik erover hoe anderen belachelijk maken een afleidingsmanoeuvre kan zijn van jezelf. Jezelf en je eigen belachelijkheid.
Maar iedereen heeft belachelijkheid. Sommigen hebben een verstopte variant. Anderen hebben de moed het te tonen.

Soms denk ik: ik ga laten zien hoe dom ik kan zijn. Best moedig. Dan blog ik over mezelf en kopiëermachines (of andere ingewikkelde apparaten). Of ik blog over mezelf en mannen. De conclusie bij het eerste onderwerp is een talent voor onbenulligheid. De conclusie bij het tweede onderwerp is idem dito.

Vorige week dronk ik warme chocolademelk met leuke mensen en het ging over katten. Hoe leuk katten zijn. Niet iedereen denkt daar hetzelfde over en dus ga je, als kattenliefhebber, iemand overtuigen. Katten zijn echt tof. Je moet een kat nemen! Je kent dat wel, als kattenliefhebber. Iets met verhalen over kopjes, warmte, liefde en gesnor. Degene die niet van katten houdt zegt dan: “Waarom komen katten altijd bij mij?” “Dat, mijn beste,” zegt de kattenliefhebber dan, “komt omdat je niet van ze houdt”. De kat uit die anekdote. Die begrijp ik volkomen.

Maar wáár wil ik in vredesnaam naartoe in het kader van ‘anderen belachelijk maken’?

Nou, dit. Soms schrijf ik dus over mezelf en mijn onhandigheid op bepaalde gebieden. Een poging tot zelfspot, omdat zelfspot heel belangrijk is en eigenlijk ook best grappig. Beter spot ten koste van jezelf dan van anderen, toch?

Allemaal waar. Toch moet je eigenlijk een beetje nonchalant zijn als het over jezelf gaat. En heel hard lachen om de 10 A4-tjes op duur papier die je hebt laten mislukken (hoor ze je uitlachen in die oud-papierbak).
Heel hard lachen omdat je iets doms hebt gezegd of nog stommer: iets doms hebt gedaan. (Toch zijn iets zeggen en iets doen op een bepaalde manier hetzelfde).

Maar het lachen klinkt zo stom als je het opschrijft. Ha.Ha.Ha.
En het opschrijven klinkt als ‘ik probeer grappig te zijn, ik probeer verdorie zo hard om mezelf te lachen. Zo. Hard.’

Ik wilde eigenlijk alleen zeggen dat zelfspot heel mooi is als je het meent, maar dat verkeerd-uitgevallen-zelfspot bijna nog pijnlijker is dan datgene van jezelf waarmee je de spot drijft.
Soms vind ik mezelf te goed in verkeerd-uitgevallen-zelfspot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten