Pagina's

maandag 26 augustus 2013

Het geheugenpaleis.

Vorige week ging ik 'het geheugenpaleis' lezen. Ik dacht eigenlijk dat het een saai boek zou zijn - en ik dacht ook aan het neuropsychologievak 'geheugen' wat ik ooit eens had gevolgd en waarbij ik op eentiende punt zakte. Maar het is dus géén saai boek. Het gaat over een journalist (de schrijver van het boek) die uitzoekt hoe het kan dat sommige mensen zo wonderbaarlijk veel onthouden. Hij ontdekt dat oefening kunst baart en dat iedereen na veel training heel veel kan onthouden. De truc: Het maken van een geheugenpaleis.

Je stelt je een huis voor wat je heel erg bekend is. En als je dan bijvoorbeeld boodschappen gaat doen en je wilt je boodschappenlijstje onthouden, zet je alle producten in dat huis neer. (Op volgorde van hoe je naar binnenloopt). Om het wat makkelijker te maken om de zaken te onthouden, geef je ze bepaalde eigenschappen. Zo werden de sokken van spookjes voorzien, zodat ze konden zweven. Op die manier.



Uiteindelijk denk ik dat je er niet zoveel aan hebt. Maar het was een leuk boek om te lezen. Had het dan ook echt in een paar dagen uit.

Toen ik pas een gedichtje aan het maken was, waarin ik iets vrijwel onmogelijks wilde noemen, werd ik weer geïnspireerd door dit boek. De mens op de wereld die de meeste cijfers achter de komma van pi weet, weet er zo'n beetje 100.000. (Maar hij strandde bij de zestigduizend). Maar 500.000 is vast vrijwel onmogelijk. (Voor mij in ieder geval wel).

Nu ga ik genieten van de laatste echte vakantieweek.

2 opmerkingen:

  1. Ik kom met zo'n testje van getallen een paar seconde zien en dan onthouden tot 8 of 9 cijfers :D ik dacht dat bijna iedereen strandde bij 6 ofzo? Weet het niet precies meer, de conclusie was in ieder geval dat mijn geheugen heel goed is :) Maar niet meer zo goed als vroeger heb ik het idee, tegenwoordig onthoud ik minder goed wat er gezegd en gebeurd is in mijn leven. Alles met getallen en routes onthoud ik nog wel even goed (ik kan zonder kaart overal komen waar ik al een keer geweest ben zo ongeveer). Maar ja, daar heb je niet heel veel aan in het praktische leven helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is sowieso hoger dan 't gemiddelde.. meestal gaat om 'de magische 7'. Volgens mij is het normaal om tussen de 5 en 9 te scoren :). Ik onthoud getallen en kaarten dus juist helemaal niet.. vind het dus knap, zelfs als het niet praktisch is.

      Verwijderen