Pagina's

woensdag 7 december 2011

Die dingen.

Het katholieke idee van voor doden bidden wordt bij ons, protestanten, altijd als iets belachelijks gezien. Die mensen zijn allang dood. Niets meer aan te veranderen. Dat er dan zoiets zou bestaan als een vagevuur laat ik even buiten beschouwing. Ik geloof ook niet zo in het voor doden bidden en zal dat ook niet doen. Maar.
(Goed. Ik heb Lewis gelezen. Nou en?). God bestaat niet in de tijd. Eeuwigheid is iets anders. De dingen zijn altijd nu. Dus wat ook heel goed zou kunnen is dat God, toen die persoon nog leefde, al wist dat er later iemand voor hem zou bidden - en waarom zou Hij dat niet verhoren? In dat opzicht zou het ook niet raar zijn om ná een handeling ervoor te bidden - omdat God ook voor die handeling al wist dat je er later alsnog voor zou bidden. Is dat een raar idee? Waarom zou een gebed voor een handeling meer kracht hebben dan erna als God toch niet in de tijd is? (Okee, waarschijnlijk hebben we de tijd dan weer niet voor niets gekregen).

In dat opzicht vraag ik me ook af in hoeverre de wil van God beïnvloed zou kunnen worden door ons gebed. Waren Gods plannen met ons er vanaf het begin? En is ons gebed dan iets wat in die plannen meegenomen werd - of iets wat die plannen beïnvloed heeft? Soms? Het hangt er denk ik vanaf welke rol je God toebedeelt en welke vrijheid wij mensen hebben.

Natuurlijk heb ik geen zin om gekke ketterijen (hoe middeleeuws;/) te  bedenken. Het zijn alleen van die dingen die we niet kunnen weten en ook niet zullen weten, maar die desalniettemin soms in je hoofd opkomen.

1 opmerking:

  1. Wat een interessante gedachte, bidden met terugwerkende kracht. Maar inderdaad, nu wij al in de tijd leven, kunnen wij geen dingen in het verleden veranderen; daardoor zou ook de huidige wereld veranderen. Denk ik. Maarja, bij God is niets onmogelijk, toch? ;)
    Maar ik denk wel dat God kan beïnvloed worden door het gebed van mensen. Kijk maar naar Hizkia, die er 15 levensjaren bij kreeg (Jesaja 38). (Zijweggetje: daarom denk ik ook dat Gods plan niet voor 100% bepaald is, maar voor een kleiner deel, en dat mensen de rest mogen invullen. Ik heb alleen geen idee hoe groot de rest is. Ik weet ook niet wat ik zou willen. Aan de ene kant zou ik wel 95 of 99% van mijn leven willen invullen, maar vanuit God gezien (voor zover ik dat kan) zou ik liever hebben dat hij 100% bepaalt.)

    Ik heb wel dezelfde gedachte over 'God en de tijd' als jij. Dat eeuwigheid iets anders is dan tijd. Een hogere dimensie ofzo. En ik denk dat wij ook in die dimensie komen na dit leven. En dat is ook waarom we denk ik niet hoeven te 'wachten' in ons graf totdat Jezus terugkomt: Tijd bestaat dan niet meer. (Om nog weer een heel andere discussie aan te snijden.)

    Wauw. Hier is gewoon een hele blog aan te wijden. :)

    BeantwoordenVerwijderen