Pagina's

dinsdag 10 april 2012

Intimate Relationships II.

Ik mag nog één keer een dramblog schrijven over intieme relaties! Omdat mijn vak is afgelopen..
Terwijl half Nederland gisteren aan het gehaktballetjes eten was bij de Ikea, zat ik zielig opgesloten op zolder met een boek. Omdat het zo uitermate leuk en geweldig is om studenten te kwellen met een tentamen op de dag na Pasen om 08.30 's ochtends. En omdat ik zo heerlijk eigenwijs nog steeds thuis woon, betekende dat om 06.45 de trein. En dus om 06.00 uur mijn bed uit. (Ja, ik ben aan het smeken om medelijden, want ik háát vroeg opstaan). Goed. Afijn. Nu ben ik dus duf. En dat tentamen.. belabberd. Dacht ik. Maar het was meerkeuze (hoera voor sociale psychologie waarbij je níet hoeft te diagnostieken enzo) en nadat ik 'm na had gekeken thuis, kwam ik tot de conclusie dat 50 van de 60 vragen goed best wel okee is. Misschien moet ik toch een carrière als relatietherapeut overwegen..
(Met seksuologie wordt het in ieder geval niets. Aan het begin van m'n derde jaar op de uni volgde ik een vak wat daarover gaat en nou. Ehm. Ik haalde het vak ook maar nét. Op m'n oude blog heb ik ooit eens beschreven hoe dat ging, bij dat vak (maar het blijft een mooi verhaal, voor verjaardagsfeestjes ofzo). De eerste werkgroep. "Hallo jongens en meisjes". (Voorstelrondjes, gezelligheid, drie jongens, veel meiden). De docent vervolgde met "we gaan vandaag iets leuks doen". En leuk was het. Vooral voor degenen onder ons met tekenvaardigheden én anatomische kennis. Het ontbrak mij aan beide. En daar zit je dan met prachtige mislukte tekeningen voor je neus (uiteraard moesten er bijschrijvingen bij - die je natuurlijk vergeten was, want de docent biologie in de vijfde vond seksualiteit zoiets engs, dat we van puur plezier alleen geleerd hebben hoe geraniums zich voortplanten). Dus. En dáár, o blijheid, kwam de docent langs om iedere tekening van gepast commentaar te voorzien. Heel nuttige oefening, beste lezers, want "stel je voor dat je later cliënten krijgt, dan moet je het ook voor ze kunnen uittekenen". Nee. Om seksuoloog te worden moet je betere anatomische kennis hebben dan ik. En vooral veel, véél beter kunnen tekenen).
Anyway, wat heb ik geleerd van het geweldige Intimate Relationshipsvak? 1.) Dat relaties hebben gewoon keihard werken is 2.) Dat kinderen krijgen enorm slecht voor je huwelijk is (echt waar!). 3.) Dat verlies sterker weegt dan winst. Als we 20 euro verliezen zijn we verdrietiger dan dat we blij zijn als we het vinden. 4.) Hard to get doesn't work. (Verdorie). 5.) Dat huwelijken het gelukkigst zijn voor zowel mannen als vrouwen als huishoudelijke taken (en zorg voor evt. kinderen) evenredig verdeeld zijn. Dus. Dat wou ik maar even zeggen.

3 opmerkingen:

  1. Weer wat geleerd! Geen hard to get spelen dus :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk geschreven :)
    en ehm.. toch maar even nadenken voor je begint aan een groot gezin? :P
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 50/60 is enorm geweldig goed. Waar maak je je druk om? :D
    Even over die puntjes die je geleerd hebt. :P
    1.) Dat relaties hebben gewoon keihard werken is.
    Hums. Ik heb het niet echt gemerkt eigenlijk, als ik er met mijn 8 maanden over mee mag praten. Of ik merk het niet omdat ik het er voor over heb. :D

    2.) Dat kinderen krijgen enorm slecht voor je huwelijk is (echt waar!).
    Wat gek. In wat voor zin? Ik ken een echtpaar in verwachting dat juist naar elkaar toetrekt na een slechte tijd. Of geldt het pas voor de tijd na de geboorte?

    3.) Dat verlies sterker weegt dan winst. Als we 20 euro verliezen zijn we verdrietiger dan dat we blij zijn als we het vinden.
    Ja. Zoiets heb ik ook wel eens geleerd. Stond ergens vlak bij de leerstof dat we eerder geneigd zijn risico's te vermijden dan geluk te zoeken. Ofzo. Volgens mij.

    4.) Hard to get doesn't work. (Verdorie).
    Als in, gewoon helemaal niet? Ook niet een klein beetje? :P

    5.) Dat huwelijken het gelukkigst zijn voor zowel mannen als vrouwen als huishoudelijke taken (en zorg voor evt. kinderen) evenredig verdeeld zijn.
    Kan ik me wat bij voorstellen. Ik vraag me alleen af hoe ze dat gemeten hebben. Want de situatie die je hier schetst valt denk ik vaak samen met het feit dat mannen en vrouwen vaak samen thuis zijn en/of goed afspraken kunnen maken. :P

    Wel interessant hoor. :D

    BeantwoordenVerwijderen