Pagina's

zaterdag 21 maart 2015

Dit schreef ik vroeger.

Omdat ik gisteren een migraine-aanval van heb ik jou daar kreeg (die niet per se heb ik jou daar was vanwege hoofdpijn, maar wel vanwege zo'n enge aura), lukt het me nog niet zo om de concentratie op te brengen voor weer een blog, vandaag. Maar hee, onlangs zocht ik (in het kader van een opruimproject) mijn oude PC uit en toen vond ik stukjes die ik vroeger (jaren geleden) schreef.  Dus. Ik dacht. Ik post wat daarvan.


Bomen, boeken en zon
Het Nederlandse menselijke ras kijkt vreemd op wanneer ze het zien. Een persoon met zijn favoriete boek, tegen een boom op een bladerachtige of grasachtige ondergrond. En toch zou het zo’n weldaad zijn wanneer iedereen die lezen kan onder een boom ging zitten, hetzij een grote oude wijze eik of een onbenullig berkje. Soms aan de waterkant, als het warm is met voeten in het water.
Behalve bomen zijn (waren) hooibergen ook een optie. Toen ze nog alom bestonden dan. Met een grassprietje in hun mond staarden ze de horizon af (het boek allang aan de kant gelegd). De geur van hooi vervulde de lucht en een paar laatste zonnestralen op hun neus gaven ongekende sensatie… een beschrijving als deze lijkt op een streekroman. En ook streekromans zijn fantasie.
  
Versprekingen
Ze denkt welterusten te gaan zeggen in plaats van bedankt. Of bedankt in plaats van eet smakelijk.
Ook de telefoon opnemen en eet smakelijk zeggen is vreemd.
Maar de versprekingen spelen alleen in haar gedachten en vinden niet plaats.
 
De kikker en de…
Zij is vastbesloten om, wanneer zij gekust wordt, in een kikker te veranderen.


Hoepel op!
Wanneer één persoon stilstaat en een andere persoon nadert en de ene persoon zegt niets anders dan: ‘Hoepel op’. Dan kan de andere persoon twee dingen doen. Negeren en door de hoepelopbarrière heenbreken of werkelijk ophoepelen. Dat negeren kan weer twee kanten hebben. Of achter de hoepelopbarrière wacht een warme ontvangst. Zo van: Eigenlijk was je toch wel welkom. Of, en misschien is dit wel helemaal niet zo heel waarschijnlijk: Er volgen nog talloze andere barrières. Zo één van: Als je nu niet gaat sla ik je. Zoiets. Maar slaan doet ook niet altijd pijn..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten