Pagina's

zaterdag 7 november 2015

Ik denk soms dat ik lach terwijl dat niet mag

Af en toe maak ik me een beetje zorgen over mijn gevoel voor humor.

Lachen is heerlijk, lachen totdat je buikpijn krijgt en de tranen in je ogen staan is één van de fijnste dingen die er zijn, maar ik ontdek steeds meer dat ik allemaal dingen grappig vind, die niet voor iedereen grappig zijn. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar ik vind juist die dingen grappig die ik niet even op facebook kan delen of naar iedereen kan sturen omdat ik zojuist in mijn broek heb geplast (figuurlijk hoor) van het lachen. Omdat ik dus weet dat sommigen me dan niet meer zo aardig vinden. Of sadistisch. Of. Wat dan ook. Ik heb zelfs het gevoel dat ik mijn gevoel voor humor moet rechtvaardigen. Terwijl ik tegelijkertijd er heel erg in geloof dat ergens om lachen niet betekent dat je iets niet erg vindt. Het betekent gewoon dat je humor als manier kunt gebruiken om met moeilijke dingen om te gaan. Zoals ik humor zag in de cliënt die boodschappen moest doen met en zonder piekeren en die uitkomsten moest verzinnen hoe dit zou verlopen. Idee is natuurlijk dat het zonder piekeren beter zou moeten gaan. Hij voorzag een roofoverval. En we moesten daar hard om lachen.
Goed. Mijn humor. Een blog daarover is niet compleet zonder een aantal voorbeelden.

1. Gisteren las ik dit artikel op De Speld en ik heb zo hard gelachen dat ik me bijna verslikte. Dat is natuurlijk wel aan-de-rand-humor en voor sommigen over-de-rand-humor, maar het lijkt net of ik dáár juist het hardst om kan lachen. Terwijl ik vanuit mijn beroep natuurlijk ook wel de andere kant ken.
2. Humor die met kinderen te maken heeft vind ik altijd briljant. O nou, ik vind dat mensen kinderen niet moeten slaan en dat mensen lief voor hun kinderen moeten zijn en dat ze maximaal kind moeten zijn. Maar ik vind gemene liedjes en illustraties echt ongelofelijk grappig.

Soms maak ik me dus een beetje zorgen. Omdat ik allemaal dingen grappig vind die een grote groep echt pertinent NIET grappig zal vinden.

Maar misschien wil ik wel weer te graag conformeren.

1 opmerking: