Pagina's

vrijdag 27 april 2012

De grens.

Het zou raar zijn om, wanneer je iemand leert kennen om te vragen: Zullen we vrienden worden? Op de één of andere manier is vriendschap een grens die wordt overschreden van 'ik vind jou aardig' naar 'ik wil dat je deel van mijn leven uitmaakt'. Maar het grappige is dat je die grens eigenlijk nooit onder woorden brengt. Althans, ik heb bij mijn weten nooit aan iemand gevraagd om vrienden te worden. Ineens realiseer je je als een donderslag bij heldere hemel dat je bevriend bent met iemand.

(Bovenstaande klinkt nogal afgekapt. Maar over alles wat ik verder wil zeggen: dit is geen dagboek).

3 opmerkingen:

  1. Nou, dan deel ik Ik heb dat twee keer tegen iemand gezegd. Eigenlijk was het beide keren meer een belofte om altijd vrienden te blijven. Beide personen mag ik nog steeds wel, maar spreek ik veel minder. Vind ik erg jammer.
    Dan merk je juist hoe waardevol vriendschappen zijn, juist doordat ze concreet zijn en vervolgens afgebroken worden. Misschien is het dan beter als het iets vaags is, dan blijft het ook iets vaags. Als vrienden dan uit je leven verdwijnen, is het ook iets dat 'erbij hoort' ofzo. Nu is het juist zo dat ik die vriendschappen wil behouden, maar het kost meer energie om ervoor te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik vind dat wel lastig, want vriendschap moet natuurlijk van twee kanten komen en ik weet nooit zo goed wanneer ik iemand nou een vriend kan noemen, omdat ik niet weet of die ander er ook over denkt (dat weet ik natuurlijk wel bij mensen die ik lang ken, maar ik heb het over die prille vriendschappen zeg maar haha).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mezelf realiseer ik meestal vrij snel als iets vriendenmateriaal is :) ik ga er altijd pas over nadenken als je aan een persoon gaat refereren, en ik 'een vriendin van mij' wil gaan zeggen. Dan moet ik opeens heel hard nadenken over wat Laura hierboven schijft: denkt die ander er ook over?
    En inderdaad, ik breng die grens ook nooit onder woorden. Als kleine kindertjes deed iedereen dat wel: 'wil jij mijn vriendinnetje zijn?' haha dat was lekker makkelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen