Pagina's

vrijdag 18 oktober 2013

Het bewuste boek.

Dinsdag blogde ik over een boek wat ik ging ophalen bij de bieb. Dat was een maf verhaal.

Het ging dus om 'over seks gesproken' van Bram Bakker. Hij is psychiater en schrijver en durft soms best wel controversiële uitspraken te doen. Maar juist dat maakt zijn boeken (al is dit de eerste die ik van hem heb gelezen) zo interessant. De auteur pleit in zijn boek voor een herwaardering van seks als gespreksonderwerp, waarbij hij monogamie binnen relaties als doel stelt. (Goed, dit heb ik gejat van de achterkant van het boek).

Natuurlijk kan ik hier niet alles gaan bespreken wat ik heb gelezen in het boek, omdat het juist beter is het boek zelf te lezen als je wilt weten hoe de auteur overal écht over denkt. Het boek behandelt de volgende onderwerpen: de eerste keer; seksuele geaardheid; wetenschappelijk onderzoek; de macht van de media; seksuele stoornissen; seks en vreemdgaan; het aantal keren dat mensen seks hebben per week; verslaving; onwettige seks; geneesmiddelen; stimulerende middelen; therapie; monogamie als doel; en lef. Veel onderwerpen dus. Wat ik zelf echt leerzaam vond:

1.) Fragment uit het boek:  "In iedere intieme relatie word je per definitie geconfronteerd met je zwakke en gevoelige plekken. Nog sterker: als het níet gebeurt, is de relatie niet intiem. (..). De relatie stoppen zal in de regel echter niet veel oplossen, in een volgende intieme relatie loop je er vanzelf weer tegenaan."

2.) Nog een fragment: "Het tonen van eigen kwetsbaarheden en tekortkomingen is uiteindelijk iets sterks. En zo waarderen partners dat meestal ook: ze hebben respect, of raken zelfs ontroerd op het moment dat je jezelf durft te tonen."

3.) Mensen switchen soms van relatie naar relatie omdat ze denken dat een relatie hen niets meer oplevert. De auteur zegt hierover dat mensen zichzelf wél meenemen naar een nieuwe relatie. Ook juist met sterke en zwakke kanten.

4.) Wat ik ook boeiend en leerzaam vond, is het idee dat een therapeut ook open moet zijn. Iemand kan aantrekkingskracht ervaren bij cliënten. Wat doen je dan?

Ik heb hier maar een paar dingen besproken die ik zelf echt interessant vond. Het spreekt me vooral aan dat een seculiere psychiater deze dingen zonder religieus kader vertelt. Natuurlijk is het hele boek interessant en dus ook een tip om eens te lenen bij de bieb (niet in een klein dorp als dit met een lange rij bij de uitleencomputer :P). Als je googelt op dit boek, kun je trouwens ook interviews met de auteur vinden.





1 opmerking:

  1. Dankje :D Ik ben niet lid van de bibliotheek en heb geen geld om hem te kopen, maar ik hoop dat ik het ga onthouden. Vooral de macht van de media lijkt me erg interessant, want ik denk daar zelf ook vaak over na.

    BeantwoordenVerwijderen