Pagina's

woensdag 4 september 2013

Wat een stel vuile vervuilers zijn we.

Zo. Als je dan geen dominee wilt en kunt worden en toch af en toe zo'n gevoel voelt opborrelen van: Ik wil preken. Ik wil heel hard preken en allerhardst alle mensen aan hun hoofd zeuren met wat ze allemaal wel niet verkeerd doen. Dan schrijf je toch gewoon een blog.

Maar vervuilers zijn we wel. Misschien bewust, misschien onbewust.
In mijn omgeving vinden ze milieubewust zijn meestal een beetje stom - en iets voor types die nou ja zeg, niets beters te doen hebben. Geitewollensokken enzo. Maar ik geloof steeds meer dat het wel okee is om milieubewust te zijn. Hoef je niet in door te slaan. Kleine beetjes helpen. (Denken dat je de hele wereld kunt veranderen in dat opzicht zou je denk ik heel depressief maken).

Goed. In welk opzicht zijn we dan misschien onbewuste vervuilers?
Ik las onlangs een christelijk tijdschrift waarin werd verwezen naar noordzee.nl. Op deze site staan verschillende cosmetica die plastic bevatten (wat uiteindelijk via-via weer in zee terecht kan komen). Het grappige hieraan is dat het echt niet per se uitmaakt in prijs. Soms bevatten vrij goedkope merken geen plastic. En duurdere wel. Hierin kun je dus eigenlijk best wel bewust keuzes maken.
Wel een raar idee trouwens. Dat er gewoon kleine plasticdeeltjes in douchegel, tandpasta, shampoo en weet ik niet wat voor producten allemaal meer kunnen zitten. (Mocht je willen weten welke producten goed zijn en welke niet: link). Hierin keuzes maken is dus een heel klein ding wat je zou kunnen doen. En verder ben ik dus nog steeds niet echt een milieufreak, maar als kleine beetjes helpen vind ik ze wel positief. (Net als gescheiden plastic inzamelen bijvoorbeeld).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten