Pagina's

vrijdag 9 augustus 2013

Wat er gisteren gebeurde..

Nu heb ik het dus ook meegemaakt.

Ik heb me het rambam gesolliciteerd de laatste paar maanden. Omdat ik in februari geen plek had gevonden (maar ik geef toe, toen heb ik er ook te weinig moeite voor gedaan en het hele solliciteren had ik nogal onderschat), bedacht ik dat het voor september absoluut wel zou gaan lukken.

Maar nu weet ik bijna zeker van niet.

Deze week had ik een sollicitatiegesprek op een heel erg leuke plek. Het waren ook superaardige mensen en de stage was heel heftig, maar tegelijkertijd enorm boeiend. Drie dagen in de week, negen maanden. Heerlijkheid, om je nuttig te kunnen maken en om dingen te leren.

Maar er was één andere kandidaat.

Ik was er eigenlijk vrij zeker van dat ik het vandaag zou horen. En mijn heerlijke negatieve gedachten dat ik het toch niet zou worden vlogen door mijn hoofd. (Het is dom. Zo dom. En dan denk ik soms dat ik de uitkomst ergens van kan beïnvloeden door dingen op een bepaalde manier te denken. Kom op, kleine kinderen doen dat. Mensen die over het wit van de zebrapaden huppelen. Maar iemand als ik die psychologie studeert, verdikkie, moet dat echt niet doen). Ik zat me gisteren dus al twintig keer voor te stellen hoe dat zou gaan, de telefoon zou rinkelen en ik zou hartkloppingen krijgen en met de telefoon naar boven hollen en dan zou iemand ofwel zeggen: gefeliciteerd. ofwel: ik moet je helaas teleurstellen. (Dat laatste, dat zou zo waarschijnlijk zijn).

En toch was er 50% kans.

En toen was ik gisteren bij m'n vrijwilligersbaantje. Wat zijn die mensen lief, want ze leven allemaal mee. (Komt misschien ook omdat ze van zichzelf nog weten hoe lastig het was om een stageplek te vinden, ook omdat m'n vrijwilligerswerk natuurlijk wel in een ggz-instelling is - al klinkt praktijk misschien wat positiever). Nou ja, gewoon gewerkt dus daar. En om vier uur naar huis. Stap ik uit de trein in Amersfoort, begint m'n telefoon te rinkelen. En je moet weten, mijn telefoon gaat echt nooit, want ik bel zelden mobiel. Ik heb 'm meer bij me zodat ik bereikbaar ben en door kan geven of ik later ben of vertraging heb of zoiets. Maar ik bel dus bijna nooit en smsen doe ik ook niet zo heel veel meer. (En Whatsapp enzo heb ik niet, mijn telefoon komt uit 2009).

Wat een flauw zijpaadje.

Dus. Die telefoon ging. En ik druk de treindeuren open, ren naar buiten en zeg m'n naam. Het was dus de mevrouw. Het is heel raar, maar na een paar woorden weet je al wat ze gaan zeggen. "We kijken terug op een positief gesprek". (Dat klinkt altijd leuk, maar je wéét al wat er gaat komen). "Maar (dat nare, nare rotwoord) we gaan toch door met iemand anders. De reden daarvoor is dat die persoon meer ervaring heeft."

En dan denk ik: het gaat potdikkie om een stage. Waarin je alles nog moet LEREN. Goed, ik ben ergens wel blij dat het niet om persoonlijke voorkeuren of iets anders ging, maar als ik eerst HBO had gedaan bijvoorbeeld, was het veel makkelijker geweest om een stage te vinden, gezien de ervaring die je dan al opdoet.

Buiten dat vind ik de instelling nog steeds leuk en was het nog steeds echt een goed gesprek. Maar in dat gesprek benadrukten ze ook juist dat je kwam om te leren. En dan snap ik het wel dat je degene met meer ervaring kiest. Maar ik vind het tegelijkertijd ook stom. (Maar dat kan ook komen omdat ik gewoon mijn studie af wil maken. Punt).

Nu heb ik dus écht geen zin meer in solliciteren, maar ik ga er toch nog één brief uitdoen voor september. En als dat niet werkt ga ik begin september een hele stapel brieven versturen (minstens dertig denk ik maar) voor februari. (Plannen, plannen). En ik ga een wijsbegeertevak volgen. En naar Lapland-in-de-winter als het half kan.

Als je maar plannen hebt :)

2 opmerkingen:

  1. Pff... ik snap de logica niet. Een stageplek, onderdeel van een opleiding waarin je de praktijk leert. Hoezo moet je daarvoor dan ervaring hebben???

    BeantwoordenVerwijderen