Pagina's

vrijdag 12 april 2013

Het onderzoek.

Mijn onderzoek is dus klaar. En daarom vind ik dat ik best even mag vertellen waar het ook alweer over ging. De titel was al een mondvol: Zelfwaardering en depressieve symptomen na een relatiebreuk: is er een rol voor initiatorstatus en ruminatie? Zelfwaardering is de mate waarin iemand tevreden is met zichzelf. Initiatorstatus betekent of iemand zelf de relatie heeft verbroken of dat de ander dat heeft gedaan. En ruminatie is het herhaaldelijk (repetitief) denken aan de oorzaken en consequenties van de breuk. In mijn onderzoek ging ik kijken of deze factoren aan elkaar gerelateerd waren in de voorspelling van depressieve symptomen. (Snap je het nog?).

In de eerste plaats verwachtte ik dat zelfwaardering de relatie tussen initiatorstatus en symptomen van depressie beïnvloedt. Het zou namelijk kunnen dat mensen met een lagere zelfwaardering het bijvoorbeeld erger zouden vinden als de ander de relatie had uitgemaakt met depressieve symptomen als gevolg. Maar deze verwachting kwam niet uit.

In de tweede plaats verwachtte ik dat ruminatie zou mediëren tussen zelfwaardering en symptomen van depressie. Dat zou dan dus betekenen dat de invloed van zelfwaardering op depressie via ruminatie zou verlopen. Makkelijker gezegd: Mensen met een lagere zelfwaardering rumineren meer wat dan weer tot depressieve symptomen kan leiden.

Dat vond ik dus in mijn onderzoek. Maar om het allemaal lekker ingewikkeld te maken mag je eigenlijk weer niet zeggen dat het één het ander beïnvloedt omdat dat een causaal verband aangeeft en dat mag eigenlijk niet. (Dus, voor dummies: je kunt eigenlijk niet zeggen dat een lagere zelfwaardering depressie tot gevolg heeft, het kan ook andersom zijn). Vandaar dat ik dus de hele tijd over voorspellen moest schrijven. En nou ja, ik raakte zelf dus ook soms gigantisch in de war van al die begrippen en ik heb het ook best wel vaak verkeerd opgeschreven. Maar dit was dus mijn onderzoek.

(Misschien mag ik snel op gesprek voor vrijwilligerswerk. Ik ben aan het contacten.. het zou binnen de ggz zijn, dus ik ben heel benieuwd).

2 opmerkingen:

  1. Geweldig dat je klaar bent, en het klinkt heel interessant! Vooral nice dat het onderzoeksonderwerp dicht bij mensen staat (als in: het gebeurt in het dagelijks leven). Iedereen herkent hier wel iets in :)
    Nog een vraagje; nam je aan dat na elke relatiebreuk de zelfwaardering lager werd en depressieve symptomen volgden, of onderzocht je alleen relatiebreuken waarbij dit het geval was?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, inderdaad, irritant dat je dan niet kan zeggen dat het ene voortkomt uit het andere :P Maar interessant, tell me more! Bijvoorbeeld hoe je dat dan onderzocht hebt :)

    BeantwoordenVerwijderen