Pagina's

maandag 6 juli 2015

Psycholoog zijn is heel tof.

En een beetje eng. Dat ook.

Vandaag ben ik precies drie dagen een-als-psycholoog-werkende-psycholoog. Spannend? Ja! Leuk? Ook! Ik heb ontdekt hoe heerlijk het is om nieuwe collega's te ontmoeten, gesprekken te voeren en te ontdekken dat het prima is dat je het doodeng vindt om je eerste behandelcontacten te gaan hebben (ja echt, binnenkort al). Gewoon omdat je (mét de cliënt) moet oefenen met het ontdekken van automatische gedachten en daarachter liggende opvattingen. Omdat de cliënt moet leren de gedachten uit te dagen en omdat je een behandeling op het goede moet richten (en cliënten daarvoor moet motiveren). Omdat je vermijding moet doorbreken (maar vermijding is een zacht bed van veiligheid).

Vandaag realiseer ik me weer de zelfvervullende profetie van jezelf niet de moeite waard vinden.
O ja. Jezelf de moeite waard vinden kan veel moeite kosten (soms) en vanzelf gaan (nog meer soms). Maar op de momenten dat het niet goed lukt, nemen anderen (soms) je standpunt over. O. Je vindt jezelf dus niet mooi? Niet gezellig? Onzeker? Dan zul je dat vast ook wel zijn. Dát. Wat je zaait zul je oogsten en helaas is dat ook bij zelfbeeld zo. (De mensen gaan mee in het beeld dat je van jezelf hebt).

Maar ik ben ervan overtuigd dat je toch als een boom zult kunnen groeien. Misschien een boom die vruchten geeft. Of een boom die schaduw biedt op hete verzengende dagen. Hoe dan ook een boom.
(Hoe je een boom wordt? Positieve ervaringen optellen. Kleintjes. Grote. En jezelf de tijd geven, omdat bomen nu eenmaal niet zo snel groeien).

9 opmerkingen:

  1. Lijkt me ook heel spannend, al trekt klinische psychologie me helemaal niet (te heftig). Wel knap dat je een baan hebt gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoorde ik wel meer, tijdens de studie :). Het is ook echt heeeel spannend. Maar tegelijkertijd geeft het wel een goed gevoel als het lukt. En ik ben ook zo blij.. al is het een wep hoor, maar het is een begin :)

      Verwijderen
  2. Heel erg mooie blog. Ik ga je volgen als je dat goed vindt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed, dat je je als psycholoog ook hier kwetsbaar op durft te stellen.
    Veel cliënten zullen tegen je aan kijken als degene die het weet, die alles onder controle heeft.
    Maar een psycholoog is ook maar een mens, met zijn fouten, twijfels en onzekerheden.
    Volgens mij mogen cliënten blij gaan zijn met jou als psycholoog :-) Succes met je werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vinden ze heel belangrijk, dat je dat kunt :). En je hebt helemaal gelijk. Psychologen moeten zelf soms even hard oefenen met de dingen die ze cliënten leren. Dankjewel!

      Verwijderen
  4. Psychologen zijn helden in my book, en ik vind jou een held dat je het aandurft om als psycholoog te werken. Het lijkt me ontzettend mooi werk, maar ook heel eng en kwetsbaar, dus diep respect.
    (En het mooie van jouw beeld van de boom is dat het zowel voor jou als je cliënten geldt. :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, als je niet bang bent kun je ook niet dapper zijn :). Ik vind het ook eng, maar dat vinden heel veel mensen (gelukkig). Dankjewel!

      Verwijderen